5 tips voor minder stress en meer veerkracht

05/06/2018 - 14:37

Een gezonde dosis stress daagt je uit om jouw eigen grenzen te verleggen. Stress doet je in die zin groeien, want zonder stress: geen groei. Na een stresspiek is het echter wel heel belangrijk dat je jouw systeem terug tot rust laat komen. En daar wringt het schoentje …

5 tips voor minder stress en meer veerkracht

In de VUCA wereld van vandaag ligt chronische stress op de loer … alles dreigt boven jouw hoofd uit te groeien. Er is geen recuperatietijd. Op dat moment heeft stress een negatief effect op jouw prestaties. Houdt chronische stress aan dan krijg je er ook lichamelijk (psychosomatische) klachten bij: allerlei ontstekingen, verstoorde ademhaling, hartkloppingen …. zijn niet uit te sluiten. De ene persoon is tevens veerkrachtiger geboren/opgevoed dan de andere. Nochtans zijn er enkele eenvoudige regels waarmee ieder van ons zijn veerkracht kan verhogen.

1/ Stop multitasking en start monotasking

Het bezighouden met meerdere taken tegelijk is dodelijk voor jouw brein. Wie multitaskt heeft vier keer meer tijd nodig om slechter werk af te leveren, meer fouten te maken en meer stress te ervaren. Daag jezelf dus uit om je te beperken tot 1 taak. Zet alle afleidingen uit, vooral de social media. Ze dienen namelijk tot niets, behalve jouw afleiden. Neem het stuur terug over. Jij bepaalt wanneer je jouw mails leest. Jij bepaalt wanneer je jouw gsm checkt. Jij bepaalt wanneer het whatsapp tijd is.

2/ Gebruik jouw ademhaling

Een methode die uitgaat van ontspanning door ademhalingsoefeningen is hartcoherentie. Met deze methode kan je door jouw ademhaling te sturen jouw hartritme beïnvloeden. Hierdoor wordt jouw sympathisch zenuwstelsel (gaspedaal) tot rust gebracht en zal jouw hormoonsysteem - met name de aanmaak van teveel aan cortisol - teruggebracht worden. Het ideale ritme waarin hartslag en ademhaling optimaal samenwerken is een cyclus van 10 seconden (6 x per minuut ademhalen). Bij een stressvolle situatie adem je iets dieper en iets langzamer in en uit dan normaal. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

3/ Slaap voldoende

Wanneer je vermoeid aan jouw werkdag begint maak je het jezelf erg moeilijk. Jouw concentratie daalt en de kans op fouten ook. Zorg voor een goede nachtrust en je vermijdt heel wat problemen.

4/ Weet wat je eet

Suiker lijkt een goede optie als je zenuwachtig bent. Het geeft jou immers direct een energie boost. Echter suiker geeft je slechts een korte periode energie en jouw lichaam is vervolgens +/- 3u bezig om de negatieve effecten te verwerken. En dan vergeten we nog de dip in jouw bloedsuikerspiegel die volgt (=vermoeidheid!). Kies dus eens voor noten of een kom verse soep als tussendoortje.

5/ Bouw momenten van afleiding in

Moet je uren na elkaar geconcentreerd werken (met jouw handen, met jouw hoofd) maak dan even tijd voor afleiding. Een gesprekje met een collega (niet over het werk!), wat frisse lucht opsnuiven of gewoon even weg van jouw bureau of werf … volstaan meestal om de batterij weer voor even op te laden. Maak tijd om te lunchen en doe dit ook nooit terwijl je doorwerkt.