Aandacht, de sleutel tot betrokkenheid

AANDACHT! AANDACHT! Hoewel marktkramers tegenwoordig onze aandacht niet meer trekken met hun roepstem, wordt de maatschappij toch alsmaar luider en aandacht schaarser. Digitalisering, tijdsgebrek, FOMO (Fear Of Missing Out) en werkdruk maken ons zeer getalenteerde multi-taskers, of dat denken we toch.

Wanneer je aan multitasking doet, doe je eigenlijk geen twee dingen tegelijk, maar laat je je aandacht razendsnel tussen 2 opdrachten springen. Wanneer je aandacht zo rondspringt is de sprong naar afleiding snel gemaakt en wordt onze aandachtspanne korter en korter. Deze korte aandachtspanne nemen we dan overal mee naartoe, naar de les, het werk, onze ontspanning en jammer genoeg ook onze relaties.

Relaties worden door de corona al stevig op de proef gesteld, maar ook van op afstand is het belangrijk om verbinding te zoeken. Laat de mensen uit je omgeving weten dat je er bent, door te luisteren en hen je onverdeelde aandacht te geven.

Deze onverdeelde aandacht krijgt hond Fluffy met overvloed van haar vriendin Eden (foto) en in ruil daarvoor geeft zij liefde, bescherming en likjes van affectie. Fluffy is na twee jaar in een shelter gezeten te hebben in Roemenië, met een nachtbus overgebracht naar België en kwam bij Eden terecht. Bij aankomst was Fluffy zeer angstig, wantrouwig en schuchter maar dankzij veel warme aandacht, zorg en consequent aangeven wat wel en niet mag, is Fluffy getransformeerd naar een beschermend, loyaal en liefdevol familielid. Dit is een heel mooi voorbeeld van wat wederzijdse aandacht teweeg kan brengen en wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Aandacht voor anderen zorgt in de bedrijfswereld ook voor een wisselwerking tussen collega’s. Deze wisselwerking is niet altijd onmiddellijk merkbaar, maar op termijn heeft dit een positief effect op de motivatie en betrokkenheid van de werknemers.

Wat kan je doen om meer aandacht te gunnen?

Stop met multi-tasken!

Vertrek in een gesprek vanuit nieuwsgierigheid, wat houdt mijn gesprekspartner bezig? Wat vind hij belangrijk? Waar struikelt hij? En dit zonder een quick fix-oplossing te willen geven.

Luister naar de hulpvraag en ga samen op zoek naar een oplossing op maat. Vaak is het te gemakkelijk om verloren te lopen in procedures en formulieren.

Vertrek vanuit een menselijke aanpak in de plaats van een cijfer gedreven aanpak, daaruit stroomt vanzelf vertrouwen van en naar werknemers.

Hou jezelf ook goed in de gaten, hoe voel ik mij tijdens dit gesprek? Doet dit onderwerp iets met mij? Heb ik voldoende energie om dit gesprek aandachtig te kunnen volgen en ga ook hierover in communicatie met je gesprekspartner. Aandacht komt van twee kanten!

Sluit je digitale marktkramers even af, haal eens diep adem en geef je aandacht de kans om te landen bij de dingen die voor jou belangrijk zijn. Neem de tijd om met de mensen rondom jou in aandachtige gesprekken te gaan en zo kunnen we werken naar aandacht in groei.

Kan je wat hulp gebruiken om je aandacht te laten landen naar jouw medewerkers en wil je daar in ontzorgd worden? Contacteer ons !