Wereldcomplimentendag - faux pas?

Een kritische reflectie en vijf concrete aanbevelingen

Wereldcomplimentendag - faux pas?

Wereldcomplimentendag - faux pas?

Eerder deze maand vierden we een uit Nederland overgewaaide dag gewijd aan het geven van complimenten en het uiten van waardering aan anderen. Deze feestdag vertaalt zich niet enkel naar onze dichtste naasten, maar ook naar onze collega’s op het werk. Hoewel de dag initieel lijkt als iets enorm positief, wie wenst er nota bene geen complimenten en vriendelijkheid, is er ook de noodzaak om de dag vanuit een breder perspectief te belichten.

Want waarom zou het aanmoedigen van anderen met waardering en complimenten beperkt moeten blijven tot één specifieke dag? Waarom hebben we het zo moeilijk met het geven en ontvangen van complimenten, dat we een geforceerde dag dienen in te roepen om dit mogelijk te maken? Laten we echter niet ontkennen dat het een mooi gebaar is, maar volgens onze visie volstaat het niet. Het is daarom broodnodig dat we waardering op de werkvloer vanuit een andere invalshoek beschouwen. Het zou veel relevanter zijn om het gedachtegoed van “Wereldcomplimentendag” te integreren in ons dagdagelijks handelen.

We kunnen hiervoor inspiratie vinden bij Gary Chapman, een Amerikaan die in de jaren 90 furore maakte door de wereld te laten kennismaken met de vijf talen van liefde. Chapman had niet enkel passie voor de taal van liefde, maar ook voor de taal van waardering op het werk. Hij slaagde er zowaar in om er ook vijf te identificeren. Toch fantastisch hoe die man in zoveel zaken vijf talen kan identificeren.

In zijn werk spreekt hij allereerst over het feit dat het belangrijk is op te merken dat niet iedereen waardering op dezelfde manier ervaart. Woorden zijn bijvoorbeeld niet voor iedereen voldoende om zich gewaardeerd te voelen. Ook is waardering niet iets dat enkel vanuit het management moet komen, maar ook iets dat onderling op eenzelfde hiërarchische trede zeer belangrijk is.

Desondanks zijn woorden van bevestiging wel de eerste aanbeveling die Chapman aanreikt. Complimenten, lof en woorden van erkenning hebben doorgaans een positief effect. Eenvoudige woorden kunnen soms een grote impact hebben op het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van de collega’s. Maar we moeten hier wel de kanttekening maken dat er een grote rol weggelegd is voor authenticiteit. Woorden die niet oprecht zijn, laat men beter achterwege. Het is dan beter om niets te zeggen dan om valse waardering uit te spreken.

Tijd en aandacht vormen de tweede aanbeveling. Qualitytime is voor sommigen het belangrijkste geschenk dat men kan aanbieden. Mensen voelen zich gewaardeerd wanneer anderen tijd en aandacht besteden aan hen. Ze vinden het belangrijk dat er geluisterd wordt en dat men samen kan deelnemen van activiteiten. Het tonen van interesse in hun leven en ervaringen is een signaal dat ze echt gewaardeerd worden.

Chapman wijst ons dan als derde aanbeveling op het feit dat sommigen het heel erg waarderen wanneer ze geschenken ontvangen. Het ontvangen van een attentie, hoe klein en insignificant het voor de gever ook kan lijken, kan een enorme impact hebben op anderen. Vaak is de waarde niet belangrijk, maar eerder het feit dat men een attentie ontvangt.

Elkaar een dienst bewijzen omvat de vierde aanbeveling. Hulp en ondersteuning bieden wanneer het even tegenzit, wanneer men bijvoorbeeld een ander helpt bij het uitvoeren van een lastige taak… het tonen van dienstbaarheid laat zien dat ook hun welzijn voor jou belangrijk is.

Uiteindelijk is er fysieke aanraking als vijfde aanbeveling. Sta ons toe eerst te verduidelijken dat dit voor sommigen heel belangrijk is, maar voor anderen ook de minst gewenste vorm van waardering is. Men mag niet veronderstellen dat iedereen aanraking (zoals een schouderklopje) apprecieert. Als iemand aangeeft dat hij aanraking niet waardeert, dan dient men deze grenzen ook te respecteren.

Laten we streven deze vijf talen van waardering als een leidraad voor ons dagelijks handelen te beschouwen. Veel van deze zaken zitten niet in onze menselijke natuur en kunnen aanvankelijk onwennig aanvoelen, maar wanneer we die barrière doorbreken zal dit handelen zowel onszelf als onze omgeving sterken. Laten we streven naar een wereld waar waardering en het geven complimenten niet gereduceerd wordt tot een jaarlijkse dag.

In een tijd waar we steeds meer belang hechten aan veerkracht van werknemers is dit alles een onontbeerlijke les. Werknemers die zich gewaardeerd voelen en die appreciatie ontvangen voor hun prestaties voelen zich automatisch veerkrachtiger dan iemand die de perceptie heeft dat niemand zijn prestaties op prijs stelt. Hedendaags onderzoek concludeert dat coachend leidinggeven een zeer productieve strategie is voor leidinggevenden. Deze strategie gaat gepaard met veel ondersteuning en veel autonomie voor werknemers, maar hamert ook op het belang van constructieve feedback en appreciatie. Werknemers die elkaar appreciëren en ondersteunen voelen zich automatisch meer verbonden. Een cultuur van verbondenheid resulteert dan weer in minder onderlinge frustratie en minder stress, twee zaken die bijzonder bevorderend zijn voor het welzijn van werknemers.

TWEG biedt bedrijven ondersteuning op vlak van welzijn en veerkracht. Meer informatie over onze mogelijkheden vind je in onze welzijnsfolder: http://tweg.be/system/files/attachments/tweg-welzijnsfolder_met_tips_tricks_.pdf

Onze dienstverlening komt in aanmerking voor subsidies via de werkbaarheidscheque van de Vlaamse overheid. Voor wie hier meer over wenst te weten verwijzen wij graag naar deze blog: https://www.tweg.be/ontvang-tot-eu9000-aan-steun-met-de-werkbaarheidscheque-verbeter-de-werkomstandigheden-van-jouw.