De leerstijlen ontcijferd - hoe gevarieerd is onze manier van leren?

Verschillende methodes van leren toegelicht

De leerstijlen ontcijferd - hoe gevarieerd is onze manier van leren?

De dynamiek van leren

70% van onze kennis verwerven we onbewust. Dat is geen leuze die je aantreft in het zoveelste matig geschreven boek dat belooft je hele leven te veranderen. Dat is gebaseerd op verschillende onderzoeken die pogen een schatting te maken naar ons leerproces. Ons leren is niet beperkt tot traditionele klaslokalen, auditoria of conferentiezalen, maar is een proces waarvan onderzoekers zeggen dat het een 70-20-10 opdeling doorgaat. 70% op informele wijze, 20% vanuit een sociale context en 10% op formele wijze. De bedoeling van deze blog is om deze concepten eens beter te verkennen zodat we kunnen begrijpen hoe ze bijdragen aan ons leerproces.

Informeel leren: een natuurlijk en doorlopend proces (70%)

Informeel leren gebeurt spontaan. We plannen het niet en het is een constant proces. Dit type leren manifesteert zich in het dagdagelijkse leren. Het komt voort uit dagdagelijkse activiteiten en interacties, zoals het oplossen van problemen op het werk, het plots uitvoeren van nieuwe taken of zelfs via de gesprekken tijdens de koffiepauze. Dit ongestructureerde proces is al bezig sinds onze geboorte. Het is een krachtig proces omdat het gedreven wordt door intrinsieke motivatie. Het komt voort uit onze natuurlijke nieuwsgierigheid om de wereld om ons heen te verkennen en te begrijpen. Informeel leren is de meest voorkomende vorm van leren en wordt gezien als de meest effectieve manier om vaardigheden en inzicht op te doen.

Sociaal leren: wat de gemeenschap ons bijbrengt (20%)

Sociaal leren benadrukt het belang van interactie en samenwerking. Het gebeurt bijvoorbeeld wanneer we gedrag van andere observeren en nabootsen. Maar het uit zich ook op vele andere manieren, zoals wanneer we vragen stellen aan anderen of wanneer we beroep doen op onze peers om feedback te verkrijgen. Sociaal leren kan op veel manier gebeuren. Denk aan zaken zoals workshops of overleg op het werk, maar ook aan zaken zoals sociale media. Sociaal leren versterkt niet alleen kennis en vaardigheden, maar het helpt ons ook om relaties op te bouwen met anderen. Goede relaties en een gemeenschapsgevoel zijn essentieel voor een gezonde werkomgeving.

Formeel leren: de traditionele pilaar (10%)

Formeel leren is het meest herkenbare type. Het vindt plaats in een gestructureerde en formele setting zoals scholen of trainingsprogramma’s. Het is doorgaans gericht op het behalen van bepaalde certificaten of diploma’s. Deze methode is ontworpen om gestandaardiseerde kennis over te dragen via expliciete leermethoden. Vaak liggen vaste curricula aan de basis. Hoewel dit type leren slechts een klein deel uitmaakt van onze leerervaringen, vormt het wel een essentiële basis voor onze carrière en toekomst. Aangezien we in een maatschappij leven waar veel beroepen verscholen zitten achter wettelijke of professionele kwalificaties is formeel leren een noodzakelijk proces.

De effectieve leerstrategie omvat dus een mix van al het bovenstaande. Hierdoor bekomt het individu een robuuste leerervaring waarbij ze niet enkel op formele wijze kennis en vaardigheden opdoen, maar ze ook in staat zijn om continu te leren en aan te passen in een wereld die niet stilstaat. Het begrijpen en toepassen van deze leerstijlen is van groot belang in een kennismaatschappij zoals de onze. Indien we ons leerproces goed begrijpen kunnen we ons potentieel beter benutten en ons makkelijker aanpassen aan de veranderende eisen van de professionele wereld. Een leercultuur die deze elementen omarmt verrijkt niet enkel individu, maar versterkt ook gemeenschap en organisatie. Bij TWEG vinden we het belangrijk dat mensen hun potentieel kunnen benutten. Het development center van TWEG biedt mensen de mogelijkheid om hun capaciteiten beter in kaart te brengen en verder te ontwikkelen. Voor meer informatie: https://www.tweg.be/development-center.