Emotionele veiligheid op de werkvloer

emotionele veiligheid

Emotionele veiligheid op de werkvloer

Emotionele veiligheid betekent dat werknemers zich veilig genoeg voelen om kwetsbaar te zijn. Emotionele veiligheid impliceert dat medewerkers zich kunnen uiten op het werk – in ideeën en feedback – en de ruimte voelen om te leren van gemaakte fouten. Cirkel van Veiligheid is hierin een mooie metafoor. Het idee is dat je de VUCA buitenwereld alleen de baas kan als je een veilige stabiele binnenwereld creëert. Helaas bieden veel leiders hier nog vaak onvoldoende ruimte toe. Dat heeft negatieve gevolgen voor chronische stress alsook de bespreekbaarheid ervan in bedrijfscontext.

Wat is emotionele veiligheid?
Bij veel bedrijven is het een term die niet genoeg wordt besproken; emotionele veiligheid.
Maar wat is dit nou precies? Kort gezegd betekent emotionele veiligheid dat een medewerker van jou zich op zijn of haar gemak voelt en zich kan uiten op zijn of haar eigen manier. Maar ook betekent het dat je naar je werknemers luistert zodat zij zich gehoord voelen en weten dat ze met problemen op de werkvloer naar jou toe mogen en kunnen komen. Jij als leidinggevende zorgt er dus voor dat je een stabiele en fijne werkomgeving creëert voor je werknemers. Deze veiligheid is dus een enorm belangrijke factor voor jou als leidinggevende, manager en/of werkgever.

Chronische stress
Doordat emotionele veiligheid bij veel bedrijven niet genoeg wordt besproken gaan veel werknemers op hun tenen lopen, en zoals iedereen weet hou je dit maar voor een bepaalde tijd vol want wie te lang zorgen en stress bij zich draagt loopt de emmer op een gegeven moment vol. En als je altijd stress bij je draagt wordt krijg je vanzelf chronische stress. Dit betekent dat jouw werknemer dan voor een lange periode stress bij zich draagt waardoor hij of zij niet meer kan ontspannen en dan komen er klachten zoals slecht slapen, gespannenheid en vermoeidheid om de hoek kijken en dit wil je als werkgever niet hebben voor je werknemers ten eerste omdat een burn-out op deze manier steeds dichterbij komt maar ook omdat het het werk van je werknemer erg zal beïnvloeden en als je werknemer dit door heeft zal hij of zij proberen om nog beter zijn of haar best te doen en zo kom je als werknemer in een neerwaartse spiraal.

Voorbeeldrol
Jij als werkgever hebt hier ook een hele belangrijke rol in, namelijk de voorbeeldrol. Als jij altijd maar doordraaft dan zullen je werknemers niet snel bij je komen als er iets is aangezien ze jou ook nooit rustig aan zien doen. Dit is dan ook een veel gemaakte fout in de bedrijfswereld. Veel werkgevers willen hun werknemers wel helpen maar vergeten vaak dat dit eigenlijk begint bij hoe hun zelf ook omgaan met stress en spanning. Zeg het dus maar een keer als jij niet lekker in je vel zit en stel je kwetsbaar op. Daardoor wordt je je bewust van wat jouw leiderschap eigenlijk wel niet betekent voor jou en voor je werknemers en hoe je dit kunt beïnvloeden en gebruiken om een sfeer te creëren waar werknemers zich comfortabel genoeg voelen om te vertellen als er iets niet goed gaat of als ze iets dwars zit. Onthoud; jij hebt een voorbeeldrol binnen het bedrijf, zorg dus dat je er niet enkel over praat maar het ook doet.

Safe zone
Jij weet dus nu als werkgever wat emotionele veiligheid is en wat jij als werkgever hieraan kan doen dankzij je voorbeeldrol. Op deze manier maak je voor je werknemers een ‘safe zone’ dit is een plek waar jouw werknemers weten waar ze terecht kunnen als ze stress of spanning ervaren. Deze safe zone helpt dus heel goed bij stress preventie. Het belang van een safe zone wordt erg onderschat bij veel werkgevers dus als jij dit als werkgever goed voor elkaar hebt sta jij als bedrijf al een grote stap voor in de zorg voor je werknemers.

Hoe bereik je emotionele veiligheid?
Je wilt dus graag als werkgever die safe zone op de werkvloer krijgen. Wat kan je nog mer doen om dit te verwezenlijken op jouw werkvloer? We hebben het gehad over je voorbeeldrol dat is stap één. Hiernaast is het natuurlijk heel belangrijk dat je geregeld het gesprek aan gaat met je werknemers. Dat betekent dat je dit ook doet zelfs als je een werknemer hebt die misschien niet snel een praatje maakt. Ook als je verneemt of het idee krijgt dat je werknemer niet lekker in zijn vel zit. Als leidinggevende is het echt heel goed dat je laat zien dat een praatje maken heel normaal is zodat het een standaard wordt binnen je bedrijf. En op die manier kom je ook steeds meer te weten over je werknemers waardoor je hun prioriteiten, manier van werken en andere belangrijke persoons kenmerken te weten komt. Zo leer je elkaar als mens steeds beter kennen. Ook is het belangrijk dat jij als werkgever accepteert dat al je werknemers anders zijn en dat ieder dus ook andere dingen belangrijk vindt. En dat je werknemers dus waarschijnlijk verschillende handvatten nodig hebben om hun beste werk neer te zetten.

Workshop: wat te doen als leidinggevende bij stress & uitval?
Als jij na dit artikel nog nieuwsgierig bent na in het belang van een safe zone bij burn-out preventie of bij ziekte / uitval? Wij helpen je graag verder door de opleiding "detect & connect" of door case management gesprekken die we ter plaatse voeren met jullie leidinggevenden.