Van problem talk naar solution talk: 5 tips

Problem talk

Heel vaak wordt – niet alleen in leidinggeven – vooral gedacht in problemen. We gaan op zoek naar de oorzaak, naar wat is fout gelopen en blijven zo in het verleden hangen. Dit patroon kan je doorbreken door meer oplossingsgericht te denken, met de blik op de toekomst.

Hoe je dat aanpakt, vatten we samen in 5 tips:

1. Luister actief

Heel vaak wil je als leidinggevende bij het aanhoren van een probleem in oplossingsmodus schieten. Je wil meteen met een suggestie komen aandraven zodat het euvel zo snel mogelijk van de baan is. Het is beter eerst even écht te luisteren en te trachten de ander te begrijpen, in plaats van stante pede met jouw mening of mogelijke oplossing over de brug te komen.

2. ​Stel open vragen

Graaf dieper en vraag door op wat de andere vertelde. Dit doe je het best door open vragen te stellen en door met oprechte interesse het gesprek aan te gaan. Op die manier komt de medewerker tot nieuwe ideeën of inzichten en bereik je een constructieve oplossing.

3. Leg de nadruk op wat wel al lukt

We vergeten soms de focus te verleggen op wat wel al goed loopt en vragen meteen door op het probleem. Benadruk de positieve zaken, je zal zien dat je hierdoor sneller tot een doorbraak komt. En geef die aandacht. Doe meer van wat wel al lukt.

4. ​Integreer het woord “nog” in je woordenboek

Zeg nooit dat iets niet gaat lukken, maar trek het open. Iets lukt nu misschien nog niet, maar dat kan nog komen.

5. Wees een OEN

Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta open voor de ander, wees eerlijk in hetgeen je duidelijk wilt maken en wees oprecht nieuwsgierig naar de ander.